Search This Blog

Friday, November 20, 2009

PRINSIP ENJIN PETROL (4 LEJANG)

Enjin Petrol juga dikenali sebagai enjin pembakaran dalam dan sistem ini memerlukan campuran bahan api dan udara yang diterima dalam kebuk pembakaran pada masa yang betul serta
enjin yang dibina mampu bertahan dengan suhu dan tekanan yang terjana daripada pembakaran bahan api.

Terdapat 2 jenis prinsip enjin iaitu 2 stroke dan 4 stroke yang mana enjin yang bersaiz kecil seperti enjin mesin rumput, motosikal serta pam air kebanyakannya menggunakan prinsip 2 stroke. Manakala untuk kenderaan seperti kereta pula menggunakan prinsip enjin 4 stroke.
Prinsip Enjin (4 Stroke)
Nota :
TDC – Top Dead Center / TTA – Takat Terakhir Atas
BDC – Bottom Dead Center / TTB – Takat Terakhir Bawah

LEJANG PENGAMBILAN (INDUCTION STROKE)

Lejang pertama ini dikenali sebagai Lejang Pengambilan (Induction Stroke) yang mana piston bergerak dari TDC ke BDC ketika ini Inlet Valve Terbuka sementara itu Exhaust Valve tertutup rapat. Semasa piston bergerak turun ke BDC berlaku sedutan yang mana campuran bahan api / udara (mixture) masuk ke dalam ruang silinder melalui Inlet Valve. Apabila piston sampai di paras BDC maka Inlet Valve pun tertutup rapat. Dalam pada itu campuran bahan api / udara telah pun memenuhi ruang silinder.

LEJANG MAMPATAN (COMPRESSION STROKE)

Lejang Mampatan bermula semasa piston bergerak dari BDC ke TDC sementara itu kedua-dua valve iaitu Inlet dan Exhaust tertutup rapat. Semasa piston bergerak ke TDC menyebabkan campuran bahan api / udara dimampatkan dan dipanaskan. Apabila Piston hampir ke TDC, spark plug telah memercikkan api yang menyebabkan berlaku pembakaran dalam ruang pembakaran dan berlaku tekanan tinggi yang telah menolak piston untuk bergerak ke BDC.

LEJANG KUASA ( POWER STROKE)

Lejang kuasa berlaku ketika pembakaran ke atas campuran bahan api / udara tadi menyebabkan berlaku tekanan dalam ruang pembakaran dan tekanan tinggi ini telah menolak piston untuk bergerak dari TDC ke BDC. Ketika ini juga kedua-dua valve masih tertutup rapat.


LEJANG EKZOS (EXHAUST STROKE)

Exhaust valve mula terbuka semasa Lejang Ekzos yang mana piston bergerak dari BDC ke TDC, ketika ini Inlet Valve masih tertutup rapat. Pergerakan Piston ini telah menolak keluar sisa-sisa gas yang terbakar melalui Exhaust Valve. Apabila piston hampir ke TDC maka kitaran enjin berulang semula.


1 comment:

  1. Laman Info Bengkel Automotif: Prinsip Enjin Petrol (4 Lejang) >>>>> Download Now

    >>>>> Download Full

    Laman Info Bengkel Automotif: Prinsip Enjin Petrol (4 Lejang) >>>>> Download LINK

    >>>>> Download Now

    Laman Info Bengkel Automotif: Prinsip Enjin Petrol (4 Lejang) >>>>> Download Full

    >>>>> Download LINK

    ReplyDelete