Search This Blog

Wednesday, November 25, 2009

Pengenalan Sistem Hybrid kepada Porsche Panamera



ハイブリッドシステムを搭載したポルシェ パナメーラ

2008年1月8日 10:20  
ポルシェは1月7日、2009年にワールドプレミア予定の新4ドアGTモデル、パナメーラ
(Panamera)にハイブリッドモデルを投入することを発表した。2010年までにカイエン ハイブリッドに採用されるコンポーネントが、パナメーラにも搭載されることになるという。開発中のカイエン ハイブリッドの燃費性能は既に、9リッター/100kmを達成している。 

このフルハイブリッドシステムは、バッテリーユニット、パワーエレクトロニクス、そしてエンジンとトランスミッション間に配置されるハイブリッドモジュール(セカンドクラッチと電気モーター)から構成される。 パナメーラは、スポーティーなボディを持ちつつも、極めて広い室内空間と独立した2つのリアシートが特長だ。高品質な素材のみを用いたコックピットもポルシェ特有のスポーティさを確保しているという。 

この全く新しい4ドアGTモデルにおいて、有害物質を排出しない電気モーターのみの走行モードとポルシェ特有のスポーティなドライビングモードをシーンに応じて変えることが可能になる、というのが今回の発表だ。(エンジンと電気モーターを連結させてひとつの動力源とすることができる) パナメーラは、2009年のワールドプレミア時には従来のモデルが先行され、順次、市場の動向に応じてハイブリッドモデルを投入していく予定だ。


Porsche sememangnya sinonim sebagai nama pengeluar kereta berkuasa tinggi dari Itali berhasrat untuk memperkenalkan siri kereta GT 4-pintu terbarunya pada awal Januari 2009. Apa yang menariknya di sini, kereta yang diberi nama Panamera ini akan mengadaptasikan sistem hybrid canggih dan akan menjadi tatapan umum hanya pada tahun 2010 iaitu apabila model Porsche Cayenne sediada dipasang dengan sistem hybrid tersebut. Sistem ini berupaya menjimatkan penggunaan bahan bakar iaitu sekitar 9 liter/km. Cukup menyakinkan dan harapan yang menggunung bagi penggemar dan pengguna kerera sport mewah seluruh dunia.

Intipati kepada sistem ini adalah bagaimana kombinasi unit bateri, peranti elektronik kuasa dan enjin serta transmisi diletakkan diantaranya modul hybrid yang dikenali juga sebagai klac kedua (second clutch) dan motor elektrik dibina bersama-sama.

Ini membuatkan Panamera, sebuah kereta sport mempunyai ruang yang lebih luas di bahagian dalaman dengan tempat duduk belakang yang diperpanjangkan. Bahan berkualiti tinggi digunakan pada bahagian kokpit pemandu menjadikannya satu perkara yang tiada kompromi apabila nama Porsche diperkatakan oleh peminat atau pemiliknya.

Model kereta yang diberi nafas baru akan dipastikan bebas dari mengeluarkan gas-gas berbahaya yang terhasil dari proses pembakaran secara konvensional kerana kereta ini akan digerakkan oleh motor eletrik dan ditambah dengan mod pemanduan sporti direkacipta oleh Porsche yang mempamerkan corak responsif bagi pertukaran dari sistem sediada kepada yang terkini.

Pada tahun 2009, Panamera akan digerakkan secara konvensional dan seterusnya respon pasaran diharap akan menentukan kaedah hybrid ini akan menampakkan kejayaan seperti yang dijangkakan.

Maklumat tambahan (diambil dari Wikipedia Free Encyclopedia)
Kenderaan Hybrid: Kenderaan yang menggunakan DUA atau lebih punca tenaga bagi menggerakkannya

Petikan artikel dari laman web http://www.excite.co.j/.

Teks diterjemahkan oleh Ismawi B. Ismail, Ketua Jabatan Mekanikal & Pengeluaran, ILP Labuan

No comments:

Post a Comment