Iklan

Search This Blog

Loading...

Sunday, November 29, 2009

Bagaimana Menghadapi Situasi Enjin Kereta Mengalami Panas Lampau (Overheating)


Kenapa enjin mati secara tiba-tiba semasa terjadinya panas lampau? Sistem pembakaran dalaman enjin tidak dapat bekerja kerana keadaan enjin yang terlalu panas yang mana suhu bekerja enjin telah melampau daripada standard atau suhu pekerjaan enjin. Keadaan ini berlaku kerana bahan api dan udara terbakar sendiri sebelum lejang kuasa maka operasi enjin tidak lagi stabil.

Apabila kita menghadapi situasi kereta panas lampau (overheating) perlu tenang dan bersabar. Pandu kereta ke tepi jalan atau tolak jika enjin kereta tidak lagi dapat dihidupkan. Gejala panas lampau ialah apabila kita melihat asap keluar daripada depan bonet kereta dengan banyaknya secara tiba-tiba. Kalau dapat buka bonet kereta dengan menggunakan kain jika terlalu panas dan biarkan suhu sistem penyejukan kereta kembali keadaan normal atau tidak panas lagi (1 – 3 jam bergantung keadaan enjin).

Jangan sesekali isi air ke dalam radiator semasa suhu masih panas atau selepas enjin kereta berhenti sendiri. Biarkan dahulu enjin kembali ke suhu normal dan sekiranya air diisikan ke dalam radiator dalam keadaan panas kemungkinan besar boleh menyebabkan enjin kereta mengalami kerosakan teruk seperti overhead gasket pecah dan air radiator akan bercampur minyak serta cylinder head bengkok dan enjin akan kurang kuasa atau bocor. Jika keadaan ini terjadi maka enjin tersebut perlu dibuat top overhaul.

Untuk mengelakkan kerosakan pada enjin maka kita perlu isikan air ke dalam radiator apabila keadaan suhu kembali normal dan kenalpasti punca kerosakan yang menyebabkan berlakunya lampau panas serta segera baiki.

Saturday, November 28, 2009

Sistem Penyejukan Kenderaan (Cooling System)

Sistem penyejukan adalah merupakan salah satu system yang penting kepada sesebuah enjin. Tanpa system penyejukan tentunya enjin akan menjadi panas lampau yang akan menyebabkan bahagian-bahagian atau komponen yang ada pada enjin akan musnah dengan jangka masa yang amat singkat sahaja. Secara umum system penyejukan ini diperlukan supaya sesebuah enjin dapat mencapai ke suhu kerja dengan masa yang sesuai dan mengawal suhu enjin dengan tahap yang diperlukan. Haba yang dihasilkan dari pembakaran campuran udara-bahanapi diruang pembakaran boleh meningkat sehingga 2500 C. Dua puluh empat sehinga dua puluh tujuh peratus dari haba ini ditukarkan kepada tenaga mekanikal. Empat puluh peratus lagi dipindahkan melalui ekzos dan system pelincir selebihnya pula dipindahkan ke system penyejuk.
Tiga (3) tugas utama sistem penyejuk bolehlah diterangkan seperti berikut :-

(a) Mengalirkan haba yang berlebihan atau tidak diperlukan
- Suhu pada dinding silinder mestilah tidak melebihi dari 210 C atau 250 C. Suhu yang melebihi dari takat ini akan menyebabkan minyak pelincir hilang kelikatannya atau terbakar. Ini mengakibatkan kerosakan seperti omboh terlekat pada dinding selinder , selinder terguris, alas kepala selinder hangus,injap bengkok dan lain-lain lagi.

(b) Mengawal suhu enjin pada takat yang paling cekap pada semua keadaan kendalian.
Ini membolehkan enjin mencapai kecekapan didalam hal-hal seperti :-
- Renggangan yang betul diantara bahagian-bahagian yang memerlukan kelegaan
- Meninggikan pelowapan bahanapi
- Minyak pelincir sentiasa berada pada takat kelikatan yang sesuai

(c) Memanaskan enjin dari mula ia dihidupkan sehingga ke suhu kendalian pada jangka masa yang singkat. Ini dapat dilakukan dengan menghalang sistem penyejuk dari berfungsi semasa enjin sejuk dan membenarkannya berfungsi semula apabila enjin mencapai suhu kendalian . Bagi tujuan ini termostat digunakan.



Sistem Penyejuk Cecair
Sebuah pam air digunakan untuk mengalirkan air melalui selubung air( yang mengelilingi ruang pembakaran ,selinder,dudukan injap dan pandu injap) dan radiator. Apabila air melalui selubung air dan radiator,ia akan menyerap sebahagian dari haba.kemudian air ini disejukkan oleh kipas dan juga tiupan angin semasa kenderaan bergerak.

Friday, November 27, 2009

Proton Exora masuk pasaran Thailand


27/11/2009 2:44pm

BANGKOK 27 Nov. — Proton Holdings Bhd dijangka melancarkan model pertama kenderaan pelbagai guna (MPV) Exora di pasaran Thailand semasa Ekspo Motor Antarabangsa Thailand minggu depan.


Pengurus Besar (Operasi) Phranakorn Auto Sales, Apichart Wangsatorntanakhun berkata berdasarkan maklum balas awal dari pihak media dan pakar industri, mereka mengharapkan sambutan baik dari pembeli tempatan.


"Kami membawa lebih 12 wartawan untuk menguji Exora di Malaysia. Kenderaan itu menerima reviu cemerlang dari media serta mereka yang mengadakan perbincangan dengan kami dan melihat kenderaan itu di pusat pameran kami, katanya di sini hari ini.


Menurut ulasan akhbar harian ”The Nation” hari ini, model Exora mempunyai pengendalian yang baik dan pemanduan yang seimbang dalam kelasnya berserta hiasan dalaman serba guna dan nilai baik bagi pengangkutan keluarga berbanding kereta MPV saiz kecil Toyota Avanza dan Honda Freed yang lebih mahal.


Proton memasuki pasaran Thailand yang dikuasi oleh pengeluar kenderaan Jepun pada akhir 2007 dengan mengambil ksempatan duti import yang rendah iaitu lima peratus yang dikenakan mengikut perjanjian kawasan perdagangan bebas ASEAN (AFTA).
Phranakorn dilantik sebagai pengedar rasmi kenderaan keluaran Proton di Thailand. - Bernama

Thursday, November 26, 2009

Kenapa Perlu Servis Minyak Enjin Mengikut Speksifikasi










Minyak enjin secara amnya boleh di bahagikan kepada tiga kategori iaitu jenis Mineral(SAE 20W-50), Semi Synthetic (SAE 10W-40) dan Fully Synthetic (SAE 5W-30). Untuk menukar minyak enjin bagi sesebuah kenderaan hendaklah kita kenal pasti dahulu jenis minyak yang sesuai untuk digunakan terutama mengikut cadangan atau speksifikasi daripada pengeluar kenderaan. Ini adalah kerana mungkin memberi kesan ke atas prestasi enjin semasa beroperasi jika mengunakan minyak yang tidak sesuai.

Kenapa kita perlu tukar minyak enjin berserta penapis bagi setiap perjalanan 5,000KM bagi sesebuah kereta ?

Minyak enjin mempunyai kelikatan masing-masing mengikut gred yang mana tugas minyak ini adalah sebagai pelincir bagi komponen yang bergerak dalam sesebuah enjin seperti piston, crankshaft, connecting rod, camshaft dan lain-lain. Apabila enjin dihidupkan maka minyak enjin akan turut mengalir sebagai pelinciran di antara komponen dalaman enjin. Semakin lama enjin berpusing atau kereta bergerak jauh maka tahap kelikatan minyak enjin akan menurun. Ini kerana pelinciran minyak mengalir di antara komponen akan berkeadaan panas dan dalam kata lain ia terbakar serta mengubah sifat dari likat kepada kurang likat dan warnanya minyak juga berubah dari kuning ke hitam.

Jika minyak enjin terus digunakan tanpa diganti baru selepas perjalanan kereta 5,000KM maka kelikatan minyak ke tahap menurun dan semakin lama ia menjadi tidak likat langsung. Jika minyak tidak lagi likat maka ia boleh mengakibatkan kerosakan ke atas komponen enjin seperti berlaku kehausan yang teruk dan enjin menjadi cepat panas semasa beroperasi. Kehausan komponen yang paling ketara ialah kerosakan terhadap piston ring menjadi haus, kesannya enjin mengeluarkan asap putih yang banyak dan minyak enjin cepat kurang kerana minyak enjin telah naik melalui piston ring yang haus ke dalam ruang pembakaran enjin serta ia turut terbakar semasa lejang kuasa dan asap ekzos yang keluar juga menjadi putih berkepul-kepul dan berbau minyak enjin terbakar.

Oleh itu, jagalah kereta kita dengan baik dan tukar minyak enjin serta penapis mengikut tempoh yang dibenarkan agar jangka hayat kereta lebih tahan lama.

Wednesday, November 25, 2009

Pengenalan Sistem Hybrid kepada Porsche Panamera



ハイブリッドシステムを搭載したポルシェ パナメーラ

2008年1月8日 10:20  
ポルシェは1月7日、2009年にワールドプレミア予定の新4ドアGTモデル、パナメーラ
(Panamera)にハイブリッドモデルを投入することを発表した。2010年までにカイエン ハイブリッドに採用されるコンポーネントが、パナメーラにも搭載されることになるという。開発中のカイエン ハイブリッドの燃費性能は既に、9リッター/100kmを達成している。 

このフルハイブリッドシステムは、バッテリーユニット、パワーエレクトロニクス、そしてエンジンとトランスミッション間に配置されるハイブリッドモジュール(セカンドクラッチと電気モーター)から構成される。 パナメーラは、スポーティーなボディを持ちつつも、極めて広い室内空間と独立した2つのリアシートが特長だ。高品質な素材のみを用いたコックピットもポルシェ特有のスポーティさを確保しているという。 

この全く新しい4ドアGTモデルにおいて、有害物質を排出しない電気モーターのみの走行モードとポルシェ特有のスポーティなドライビングモードをシーンに応じて変えることが可能になる、というのが今回の発表だ。(エンジンと電気モーターを連結させてひとつの動力源とすることができる) パナメーラは、2009年のワールドプレミア時には従来のモデルが先行され、順次、市場の動向に応じてハイブリッドモデルを投入していく予定だ。


Porsche sememangnya sinonim sebagai nama pengeluar kereta berkuasa tinggi dari Itali berhasrat untuk memperkenalkan siri kereta GT 4-pintu terbarunya pada awal Januari 2009. Apa yang menariknya di sini, kereta yang diberi nama Panamera ini akan mengadaptasikan sistem hybrid canggih dan akan menjadi tatapan umum hanya pada tahun 2010 iaitu apabila model Porsche Cayenne sediada dipasang dengan sistem hybrid tersebut. Sistem ini berupaya menjimatkan penggunaan bahan bakar iaitu sekitar 9 liter/km. Cukup menyakinkan dan harapan yang menggunung bagi penggemar dan pengguna kerera sport mewah seluruh dunia.

Intipati kepada sistem ini adalah bagaimana kombinasi unit bateri, peranti elektronik kuasa dan enjin serta transmisi diletakkan diantaranya modul hybrid yang dikenali juga sebagai klac kedua (second clutch) dan motor elektrik dibina bersama-sama.

Ini membuatkan Panamera, sebuah kereta sport mempunyai ruang yang lebih luas di bahagian dalaman dengan tempat duduk belakang yang diperpanjangkan. Bahan berkualiti tinggi digunakan pada bahagian kokpit pemandu menjadikannya satu perkara yang tiada kompromi apabila nama Porsche diperkatakan oleh peminat atau pemiliknya.

Model kereta yang diberi nafas baru akan dipastikan bebas dari mengeluarkan gas-gas berbahaya yang terhasil dari proses pembakaran secara konvensional kerana kereta ini akan digerakkan oleh motor eletrik dan ditambah dengan mod pemanduan sporti direkacipta oleh Porsche yang mempamerkan corak responsif bagi pertukaran dari sistem sediada kepada yang terkini.

Pada tahun 2009, Panamera akan digerakkan secara konvensional dan seterusnya respon pasaran diharap akan menentukan kaedah hybrid ini akan menampakkan kejayaan seperti yang dijangkakan.

Maklumat tambahan (diambil dari Wikipedia Free Encyclopedia)
Kenderaan Hybrid: Kenderaan yang menggunakan DUA atau lebih punca tenaga bagi menggerakkannya

Petikan artikel dari laman web http://www.excite.co.j/.

Teks diterjemahkan oleh Ismawi B. Ismail, Ketua Jabatan Mekanikal & Pengeluaran, ILP Labuan

Tuesday, November 24, 2009

Turbo Charger Automotive

Pengecas turbo merupakan alat pemampat gas digunakan bagi tujuan pernafasan paksaan dalam sesebuah enjin pembakaran dalam sama ada Petrol ataupun Diesel. Selain itu juga, pengecas turbo bertujuan untuk meningkatkan ketumpatan udara yang masuk ke dalam enjin untuk menghasilkan lebih kuasa.

Pengecas turbo terdiri daripada pemampat yang digerakkan oleh turbin, yang digerakkan oleh gas ekzos enjin itu sendiri yang keluar melalui manifold exhaust. Sebuah pengecas turbo terdiri daripada satu turbin dan satu pemampat yang disambungkan dengan satu aci yang sama. Turbin menukarkan gas ekzos kepada daya putaran yang seterusnya menggerakkan pemampat bagi menarik masuk udara dan mengepamnya ke intake manifold pada tekanan yang lebih tinggi bagi menghasilkan lebih banyak jisim udara yang memasuki ruang silinder semasa operasi enjin bagi setiap lejang pengambilan.

Aliran udara yang tinggi ini membolehkan enjin untuk mengekalkan tekanan kebuk pembakaran dengan beban udara / bahan api walaupun pada kelajuan enjin yang tinggi, meningkatkan keluaran kuasa kuda dan kilasan enjin.

Sementara itu untuk mengelakkan tekanan udara naik terlalu tinggi dan ketukan enjin serta kerosakan fizikal yang lain, tekanan udara masuk mestilah dikawal dengan mengawal kelajuan putaran pengecas turbo. Fungsi tersebut dilakukan oleh wastegate, yang mengalirkan sebahagian gas ekzos memintasi turbin ekzos. Ia mengawal kelajuan aci dan mengawal tekanan udara pada rongga masukan.


Sistem Pelinciran Kenderaan

Teori mengenai geseran

Geseran ialah rintangan terhadap gerakan yang ditemui apabila satu benda mengelansar diatas permukaan benda yang satu lagi. Haus ialah istilah yang digunakan bagi kekurangan atau kerosakan yang berlaku pada permuklaan benda akibat gelansar.

Sifat-sifat yang perlu ada pada minyak pelincir diantaranya ialah :-

1. Mempunyai kelikatan yang tinggi.
2. Mempunyai aliran yang mudah/rendah.
3. tahan dengan tekanan.
4. Mempunyai sifat sebagai pembersih.
5. Sesuai dengan suhu yang panas dansejuk.
6. Tidak mudah menjadi wap.
7. Menghalang kuat.




Kelikatan minyak pelincir

Kelikatan merupakan satu ciri yang penting bagi minyak pelincir. Kelikatan adalah dikaitkan sebagai kepekatan atau kecairan minyak pelincir. Dengan lain perkataan, kelikatan ialah kecenderungan atau keupayaan minyak pelincir melawan pengaliran. Kelikatan dibahagikan kepada dua bahagian :-

a) Badan (body)
b) Kebendaliran (Fluidity)

a) Badan

Ianya menjalankan tugas menghalang selaput minyak (oil film) daripada ditelusi semasa beban berat dihasilkan. Hasilnya, bila kuasa terjadi, maka beban menjadi tinggi dengan segera. Badan minyak menahan beban daripada menceraikan selaput minyak antara bearing dan crankpin. Ianya menjadi ‘kusyen’ serta menyerap hentakan itu. Ia juga menolong menjadi adang yang baik antara piston ring dan cylinder wall serta menetapkan selaput minyak berada antara permukaan bearing yang berbeban.

b) Kebendaliran

Kebendaliran ialah keupayaan minyak pelincir mengalir dan merebak pada sesuatu permukaan bearing. Kelikatan dipengaruhi oleh suhu. Apabila suhu bertambah, kelikatan akan bertambah iaitu kebendaliran bertambah dan badan berkurangan.
Nombor S.A.E dan kadar pengaliran.

SAE ialah singkatan dari “ The Society of Automotif Engineers”. Kelikatan minyak pelincir diukur dengan menggunakan ‘Saybolt Universal Viscometer’. Semasa ujian dijalankan, faktor suhu diambil kira kerana factor ini mempengaruhi kelikatan. SAE mengkadarkan kelikatan minyak dengan dua cara yang berbeza iaitu kegunaan dimusim sejuk (winter w) dan panas. Minyak yang digredkan untuk ‘winter’ iaitu S.A.E 5W, 10W, 20W dan musim panas S.A.E 30, 40, 50. Bagi setengah minyak digredkan untuk dua musim seperti S.A.E 20W/50. Nombor S.A.E menunjukkan kelikatan minyak pelincir, semakin besar nombor S.A.E, semakin tinggilah kelikatan minyak pelincir.

Sunday, November 22, 2009

KK TIMES SQUARE (15 NOVEMBER 2009)




Tengok-tengok je.....

video

Program SLDN Automotif Institut Latihan Perindustrian Kota Kinabalu

Bahagian Teknologi Automotif ILP Kota Kinabalu telah menjalinkan kerjasama dengan beberapa Bengkel seperti AR Auto Service Centre, Sugge Wang Auto Service dan Man & Ken Auto Garage dalam program Sistem Latihan Dual Nasional (SLDN) untuk tahap 1, 2 dan 3.

Pelajar-pelajar didedahkan teori Automotif di Institut serta diberikan tugasan dan penilaian teori. Manakala pelajar akan didedahkan amali Automotif sebenar di bengkel-bengkel dan pelajar akan lebih merasai alam pekerjaan sebenar sebagai seorang mekanik Automotif. Melalui program ini juga pelajar lebih cepat meningkatkan tahap kemahiran dan kompeten serta trampil dalam melaksanakan kerja-kerja amali.





ENJIN DIESEL

Pengenalan Diesel

Enjin Diesel telah dicipta pada tahun 1890 oleh Doktor Rudolf Diesel dengan menghasilkan teori “terma motor ekonomikal” iaitu melalui mampatan silinder yang tinggi. Prinsip enjin Diesel iaitu ketika lejang pengambilan (Induction Stroke), Cuma udara sahaja disedut masuk ke dalam silinder. Kemudian udara dimampatkan dan menjadi panas. Bahan api disuntik ke dalam udara mampat tadi kemudian tercucuh dan terbakar di dalam ruang pembakaran. Kebanyakan enjin Diesel mengunakan kitaran empat lejang (Four Stroke Cycle) sementara kitaran dua lejang (Two Stroke Cycle) telah kurang digunakan pada hari ini.






Prinsip Enjin Diesel

Kitaran Empat Lejang (Four Stroke Cycle):-

i – Lejang Pengambilan (Induction Stroke)
Bermula piston di TDC, Piston ditarik ke bawah oleh rod penghubung melalui aci engkol. Apabila piston bergerak ke bawah injap pengambilan terbuka dan udara disedut masuk melalui injap pengambilan.






ii – Lejang Mampatan (Compression Stroke)
Piston bergerak dari BDC ke atas menyebabkan udara dimampatkan dan suhu mencapai 750ºC. Ketika ini kedua-dua injap tertutup rapat. Apabila piston hampir TDC, pemancit mula menyuntik bahan api ke dalam udara panas termampat menyebabkan berlaku pembakaran.








iii – Lejang Kuasa (Power Stroke)
Bahan api yang disuntik ke dalam udara panas menyebabkan udara termampat tinggi dan bercampur lalu terbakar dengan panas pada ruang pembakaran. Pembakaran udara dan bahan api menghasilkan tenaga haba bahan api yang menyebabkan tekanan haba bahan api, menyebabkan tekanan haba memuncak dalam ruang pembakaran. Tekanan tinggi ini telah menolak piston untuk bergerak dari TDC ke BDC.






iv – Lejang Ekzos (Exhaust Stroke)
Piston bergerak dari BDC Ke TDC oleh tindakan salingan, pada masa yang sama injap ekzos telah terbuka. Ini membolehkan piston menolak gas sisa pembakaran keluar melalui injap ekzos. Selepas gas ditolak keluar, injap ekzos kembali tertutup dan apabila piston hampir TDC injap pengambilan mula terbuka. Kemudian kitaran enjin berulang dengan memulakan lejang pengambilan.


Nota : TDC – Top Dead Center / TTA – Takat Terakhir Atas
BDC – Bottom Dead Center / TTB – Takat Terakhir Bawah

KERETA BERTUKAR JADI BOT LAJU

Ditulis oleh Admin
Khamis, 08 Oktober 2009 12:02


LOS ANGELES - Sebuah firma di California, Amerika Syarikat (AS) menghasilkan kereta yang boleh menjadi bot paling laju, lapor sebuah akhbar semalam.
Kereta bot itu dikenali sebagai Python dan dikeluarkan oleh firma WaterCar. Ia mempunyai lima tempat duduk itu dan mampu dipandu pada kelajuan 161 kilometer sejam (km/j) di darat dan 97km/j jika di atas air.



Penciptanya, Dave March berkata, kereta itu 48km/j lebih laju berbanding saingan terdekat, Gibbs Aquada. "Kereta bot sebelum ini tidak laju di atas air. Misi saya untuk menyaksikan kereta yang berprestasi tinggi yang turut merupakan bot laju," katanya. Berat Pyton ialah 1,723 kilogram dan menggunakan enjin V8 kereta sport Chevrolet Corvette keluaran firma automobil terkenal AS, General Motors.



Kereta itu dijual pada harga AS$198,600 (RM678,900) dan pemandunya akan menekan butang supaya keempat-empat tayarnya condong bagi membolehkan ia bergerak di atas air.
Semasa berada di atas air, kereta itu menggunakan enjin Dominator 500 kuasa kuda.


- Agensi

KERETA TANPA ENJIN DILELONG RM788,293

Ditulis oleh Admin
Rabu, 23 September 2009 19:16

NEW YORK - Sebuah kereta yang tidak mempunyai enjin dan berkarat dilelong pada harga hampir $227,000 (RM789,960) selepas harga pembukaannya cuma $500 (RM1,740), lapor sebuah akhbar semalam.



Kereta Pontiac LeMans Tempest keluaran 1963 itu dilelong di laman web eBay di Amerika Syarikat oleh penjualnya yang tidak mengetahui sejarah kenderaan tersebut.
Namun, seorang pengguna eBay mendapati kereta itu merupakan salah sebuah daripada enam kereta Pontiac edisi khas.


Harga lelongan kereta itu melonjak selepas ia didapati merupakan salah sebuah kereta yang dipandu oleh pelumba legenda AS, Stan Antlocer. Penjual kereta itu yang dikenali sebagai 123eclin tidak mengetahui sejarah kenderaan tersebut berdasarkan soalan yang dikemukakan.


Gambar kereta itu di eBay menunjukkan papan pemukanya mempunyai nama satu litar lumba.
Sistem suspensi kereta itu yang berlainan dengan kereta lain turut memberi petunjuk bahawa ia merupakan sebuah kereta edisi khas.


Pada akhirnya, kereta itu dibeli oleh pembida yang dikenali sebagai ccsi2000 pada harga $226,521 (RM788,293.08). - Agensi

AKTIVITI PELAJAR AUTOMOTIF ILP KOTA KINABALU


KEMAJUAN TEKNOLOGI AUTOMOTIF MALAYSIA


Industri Automotif merupakan satu bidang yang semakin penting pada masa kini dalam menentukan sejauh mana tahap kemajuan kejuruteraan sesebuah Negara. Kita amat berbangga kerana Malaysia merupakan salah sebuah Negara di rantau Asia Tenggara ini yang telah mengeluarkan kereta jenama sendiri dan sebagai pengeksport kereta ke arena antarabangsa.

Syarikat kereta tempatan iaitu Proton dan Perodua telah melancarkan pelbagai model kenderaan yang telah meluncur dengan megah di jalanraya tempatan serta di luar Negara seperti Australia, Britain, Brunei, Thailand, Indonesia dan lain-lain.

Syarikat Automotif tempatan sentiasa komitmen dan berusaha meningkatkan pengeluaran kenderaan yang berteknologi maju dan terkini.

Marilah kita bersama-sama menyokong nilai murni ini untuk membuktikan Negara Malaysia maju di mata dunia dengan mengamalkan Satu Malaysia................

Friday, November 20, 2009

PRINSIP ENJIN PETROL (4 LEJANG)

Enjin Petrol juga dikenali sebagai enjin pembakaran dalam dan sistem ini memerlukan campuran bahan api dan udara yang diterima dalam kebuk pembakaran pada masa yang betul serta
enjin yang dibina mampu bertahan dengan suhu dan tekanan yang terjana daripada pembakaran bahan api.

Terdapat 2 jenis prinsip enjin iaitu 2 stroke dan 4 stroke yang mana enjin yang bersaiz kecil seperti enjin mesin rumput, motosikal serta pam air kebanyakannya menggunakan prinsip 2 stroke. Manakala untuk kenderaan seperti kereta pula menggunakan prinsip enjin 4 stroke.
Prinsip Enjin (4 Stroke)
Nota :
TDC – Top Dead Center / TTA – Takat Terakhir Atas
BDC – Bottom Dead Center / TTB – Takat Terakhir Bawah

LEJANG PENGAMBILAN (INDUCTION STROKE)

Lejang pertama ini dikenali sebagai Lejang Pengambilan (Induction Stroke) yang mana piston bergerak dari TDC ke BDC ketika ini Inlet Valve Terbuka sementara itu Exhaust Valve tertutup rapat. Semasa piston bergerak turun ke BDC berlaku sedutan yang mana campuran bahan api / udara (mixture) masuk ke dalam ruang silinder melalui Inlet Valve. Apabila piston sampai di paras BDC maka Inlet Valve pun tertutup rapat. Dalam pada itu campuran bahan api / udara telah pun memenuhi ruang silinder.

LEJANG MAMPATAN (COMPRESSION STROKE)

Lejang Mampatan bermula semasa piston bergerak dari BDC ke TDC sementara itu kedua-dua valve iaitu Inlet dan Exhaust tertutup rapat. Semasa piston bergerak ke TDC menyebabkan campuran bahan api / udara dimampatkan dan dipanaskan. Apabila Piston hampir ke TDC, spark plug telah memercikkan api yang menyebabkan berlaku pembakaran dalam ruang pembakaran dan berlaku tekanan tinggi yang telah menolak piston untuk bergerak ke BDC.

LEJANG KUASA ( POWER STROKE)

Lejang kuasa berlaku ketika pembakaran ke atas campuran bahan api / udara tadi menyebabkan berlaku tekanan dalam ruang pembakaran dan tekanan tinggi ini telah menolak piston untuk bergerak dari TDC ke BDC. Ketika ini juga kedua-dua valve masih tertutup rapat.


LEJANG EKZOS (EXHAUST STROKE)

Exhaust valve mula terbuka semasa Lejang Ekzos yang mana piston bergerak dari BDC ke TDC, ketika ini Inlet Valve masih tertutup rapat. Pergerakan Piston ini telah menolak keluar sisa-sisa gas yang terbakar melalui Exhaust Valve. Apabila piston hampir ke TDC maka kitaran enjin berulang semula.


Proton Emas

Iklan